فواید شگفت انگیز دانه کنجد برای سلامتی

دانه‌های کنجد، که در زبان هندی به نام تیل، در تلوگو، نووولو، تلوگو، الو (تامیل، مالایالام، کانادا)، تیل در مراتی و تیل در بنگالی شناخته می‌شوند، قدیمی‌ترین چاشنی شناخته شده برای بشر هستند.

آنها انواع دانه های آجیلی و معطر هستند. آنها به بسیاری از غذاهای آسیایی و خاورمیانه ای ترد دوست داشتنی اضافه می کنند. هر دوی این نژادها به خاطر طول عمرشان شناخته شده اند. 

 

همه مردم از غذا های مقوی و انرژی زا در زندگی روزمره شان استفاده میکنند که یکی از این مواد مغذی و انرژی زا ارده دوغی هست که سر شار از انرژی، دارای طبعی گرم و مقوی است. افراد به دنبال مرغوب ترین ارده در کشور یا حتی در سراسر دنیا هستند. شرط لازم تولید ارده مناسب یا به اصطلاح ارده ی دوغی داشتن ماشین ارده گیر یا همان دستگاه ارده ساز است که باید ویژگی هایی را دارا باشد. اگر آن دسته از افرادی که در زمینه تولید ارده می باشند و فروشگاه یا کارگاه تولیدی دارند لازم است بدانند که تولید جنس مرغوب و ارگانیک با داشتن دستگاه مناسب  باعث فروش بیشتر آنها در این عرصه می باشد. پس پیشنهاد میکنیم درباره ویژگی هایی که یک دستگاه ارده ساز باید دارا باشد مطالعه کنید 

 

 آیا دانه کنجد برای شما مفید است؟ بله، کاملاً فواید کنجد فقط در آشپزی نیست، بلکه این چاشنی غنی از مواد مغذی برای بدن ما نیز مفید است. دانه های کنجد ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و یکی از سالم ترین مواد غذایی در جهان هستند.

بیایید ببینیم دانه های کنجد از کجا می آیند و بهترین فواید کنجد چیست و چگونه می توانیم آن را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهیم.

 

در این مقاله ما به شما خواهیم گفت:

 

  • دانه های کنجد چیست؟
  • فواید دانه کنجد برای سلامتی

دانه های کنجد چیست؟

  • دانه های کنجد احتمالاً یکی از اولین دانه های روغنی است که بشر شناخته است.
  • گیاه کنجد یکی از گیاهان گلدار از خانواده Pedaliaceae است. این دانه ها دارای بالاترین میزان روغن در بین همه دانه ها و طعم لطیف و آجیلی هستند که وقتی در دمای پایین برای چند دقیقه برشته شوند، مشخص تر می شود.
  • این دانه ها را می توان به صورت خام یا خشک و یا حتی به عنوان تنقلات بو داده مصرف کرد. آنها به عنوان یک ماده در چندین غذا استفاده می شوند.
  • دانه‌های کنجد بوداده خشک با زیتون آسیاب می‌شوند و به صورت خمیر نازک قهوه‌ای روشن، معروف به «تاهینی»، که یک دیپ محبوب خاورمیانه است، آسیاب می‌شود. در اروپا، آنها معمولا در ساخت مارگارین استفاده می شوند.
  • انواع مختلفی از دانه های کنجد بسته به نوع رقم وجود دارد مانند دانه های سفید، سیاه و قهوه ای.
  • دانه های کنجد سفید دارای آهن بیشتری نسبت به کنجد سیاه هستند و بیشتر به عنوان مواد غذایی و یا به صورت روغن استفاده می شوند.
  • دانه‌های کنجد سیاه نسبت به دانه‌های کنجد سفید یا قهوه‌ای خوش طعم‌تر و عطر قوی‌تری دارند و ترجیحاً در داروها استفاده می‌شوند. آنها حاوی ۶۰ درصد کلسیم بیشتری نسبت به سفیدها هستند.
  • دانه های کنجد سفید پوست کنده هستند، در حالی که دانه های سیاه و قهوه ای پوسته خود را حفظ می کنند.

 

فواید دانه کنجد برای سلامتی

این دانه ها علاوه بر مصارف آشپزی، دارای خواص مغذی، پیشگیرانه و درمانی هستند که آن ها را در طب سنتی قابل استفاده می کند.
روغن دانه کنجد منبع غنی از مواد مغذی گیاهی مانند اسیدهای چرب امگا ۶، آنتی اکسیدان های فنولیک فلاونوئید، ویتامین ها و فیبر غذایی است. بنابراین، این دانه ها فواید مختلفی را ارائه می دهند.

۸ مورد از مزایای سلامتی دانه کنجد در زیر برایتان آورده ایم:

  1. رژیم گیاهخواری با پروتئین بالا

دانه های کنجد منبع خوبی از پروتئین رژیمی هستند و ۲۰ درصد از دانه های آن را اسیدهای آمینه با کیفیت بالا تشکیل می دهند. بنابراین، آنها برای تشکیل بخشی از یک رژیم غذایی گیاهی با پروتئین بالا عالی هستند (۲). فقط آنها را روی سالاد، سبزیجات و رشته فرنگی خود بپاشید.

 

  1. پیشگیری از دیابت

دانه های کنجد حاوی منیزیم و سایر مواد مغذی است که نشان داده شده است با دیابت مبارزه می کند. استفاده از روغن دانه کنجد به عنوان تنها روغن خوراکی در کاهش فشار خون و گلوکز پلاسما در بیماران دیابتی با حساسیت فوق العاده موثر است.

 

  1. کم خونی را درمان کنید

دانه های کنجد، به ویژه دانه های سیاه، سرشار از آهن هستند. از این رو مصرف آنها برای کسانی که از کم خونی و ضعف رنج می برند بسیار توصیه می شود

 

  1. سلامت قلب و عروق

  • روغن دانه کنجد از ضایعات آترواسکلروتیک جلوگیری می کند و از این رو برای سلامت قلب مفید است.
  • آنها حاوی یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به نام سزامول هستند که خواص ضد آتروژنیک را نیز از خود نشان می دهد و در نتیجه سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد.
  • دانه های کنجد سرشار از اسید چرب تک غیراشباع، اولئیک اسید هستند که به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن کمک می کند. این کار از خطر بیماری عروق کرونر و سکته جلوگیری می کند

 

  1. خواص ضد سرطان

دانه کنجد حاوی منیزیم است که دارای خواص ضد سرطانی است. آنها همچنین حاوی یک ترکیب ضد سرطان به نام فیتات هستند.
ثابت شده است که دانه کنجد در کاهش خطر ابتلا به تومورهای روده بزرگ موثر است، بنابراین از سرطان کولورکتال جلوگیری می کند.

  1. سلامت دستگاه گوارش

دانه های کنجد از یک سیستم گوارشی سالم و روده بزرگ حمایت می کنند زیرا سرشار از فیبر هستند. این محتوای فیبر بالا به عملکرد روان روده کمک می کند، بنابراین دفع مواد زائد را تسهیل می کند و یبوست را از بین می برد.

  1. رهایی از آرتریت روماتوئید

دانه های کنجد حاوی مس است، ماده معدنی که برای سیستم آنزیم های آنتی اکسیدانی حیاتی است، بنابراین درد و تورم مرتبط با آرتریت را کاهش می دهد.
علاوه بر این، این ماده معدنی به رگ های خونی، استخوان ها و مفاصل استحکام می بخشد.

  1. بهداشت تنفسی

منیزیم موجود در دانه کنجد با جلوگیری از اسپاسم راه هوایی از آسم و سایر اختلالات تنفسی جلوگیری می کند.