بهترین فواید کنجد چیست؟

بیایید در ابتدا ببینیم که این دانه های ریز و پر از خاصیت چیست و چه ویژگی هایی به همراه دارد. پس با ما باشید تا در این مورد مطالعه کنیم و همچنین اگر شما علاقه دارید که بدانید که کنجد برای سلامتی چقدر موثر است.
حتما این مقاله را مطالعه کنید و از نکات ارزشمندی که در این مقاله بیان شده استفاده کنید. مقاله فواید شگفت انگیز دانه کنجد برای سلامتی حتما بخوانید..

دانه های کنجد چیست؟...

  • دانه های کنجد احتمالاً یکی از اولین دانه های روغنی است که بشر شناخته است.
  • گیاه کنجد یکی از گیاهان گلدار از خانواده Pedaliaceae است. این دانه ها دارای بالاترین میزان روغن در بین همه دانه ها و طعم لطیف و آجیلی هستند که وقتی در دمای پایین برای چند دقیقه برشته شوند، مشخص تر می شود.
  • این دانه ها را می توان به صورت خام یا خشک و یا حتی به عنوان تنقلات بو داده مصرف کرد. آنها به عنوان یک ماده در چندین غذا استفاده می شوند.
  • دانه‌های کنجد بوداده خشک با زیتون آسیاب می‌شوند و به صورت خمیر نازک قهوه‌ای روشن، معروف به «تاهینی»، که یک دیپ محبوب خاورمیانه است، آسیاب می‌شود. در اروپا، آنها معمولا در ساخت مارگارین استفاده می شوند.
  • انواع مختلفی از دانه های کنجد بسته به نوع رقم وجود دارد مانند دانه های سفید، سیاه و قهوه ای.
  • دانه های کنجد سفید دارای آهن بیشتری نسبت به کنجد سیاه هستند و بیشتر به عنوان مواد غذایی و یا به صورت روغن استفاده می شوند.
  • دانه‌های کنجد سیاه نسبت به دانه‌های کنجد سفید یا قهوه‌ای خوش طعم‌تر و عطر قوی‌تری دارند و ترجیحاً در داروها استفاده می‌شوند. آنها حاوی ۶۰ درصد کلسیم بیشتری نسبت به سفیدها هستند.

 

همه مردم از غذا های مقوی و انرژی زا در زندگی روزمره شان استفاده میکنند که یکی از این مواد مغذی و انرژی زا ارده دوغی هست که سر شار از انرژی، دارای طبعی گرم و مقوی است. افراد به دنبال مرغوب ترین ارده در کشور یا حتی در سراسر دنیا هستند. شرط لازم تولید ارده مناسب یا به اصطلاح ارده ی دوغی داشتن ماشین ارده گیر یا همان دستگاه ارده ساز است که باید ویژگی هایی را دارا باشد. اگر آن دسته از افرادی که در زمینه تولید ارده می باشند و فروشگاه یا کارگاه تولیدی دارند لازم است بدانند که تولید جنس مرغوب و ارگانیک با داشتن دستگاه مناسب  باعث فروش بیشتر آنها در این عرصه می باشد. پس پیشنهاد میکنیم درباره ویژگی هایی که یک دستگاه ارده سازباید دارا باشد مطالعه کنید.

 

بهترین فواید روغن یا ارده کنجد را در زیر بررسی میکنیم با ما همراه باشید:

  1. محافظت در برابر آسیب تشعشع

کنجد که در دانه‌های کنجد و روغن کنجد یافت می‌شود، از آسیب دیدن DNA توسط تشعشعات جلوگیری می‌کند. همچنین از آسیب به روده و طحال جلوگیری می کند.

  1. سلامت استخوان

دانه های کنجد حاوی روی است که تراکم مواد معدنی استخوان و سلامت استخوان را افزایش می دهد. کمبود این ماده معدنی می تواند باعث پوکی استخوان در ناحیه لگن و ستون فقرات شود. دانه های کنجد منبع عالی کلسیم است، یک ماده معدنی کمیاب که برای سلامت استخوان ها حیاتی است.

  1. بهداشت دهان و دندان

دانه کنجد و روغن دانه کنجد با از بین بردن پلاک های دندانی و سفید کردن دندان ها به تقویت سلامت دهان کمک می کند. روغن کشی، یعنی ریختن روغن دانه کنجد در دهان، می تواند میزان استرپتوکوک جهش یافته را هم در دندان ها و هم در بزاق دهان کاهش دهد و سلامت کلی را تقویت کند.

  1. اثرات الکل را از بین ببرید

دانه‌های کنجد به کبد کمک می‌کنند تا اثرات مضر الکل و سایر موادی که در بدن ایجاد مسمومیت می‌کنند را تجزیه کند.

  1. درمان اضطراب

  • دانه های کنجد حاوی چندین ماده مغذی هستند که دارای خواص کاهش استرس هستند
  • مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم با تنظیم عملکرد عضلات یعنی انقباض و آرامش به عنوان یک ضد اسپاسم عمل می کنند.
  • تیامین (ویتامین B1) دارای خواص آرام بخش است که به عملکرد صحیح اعصاب کمک می کند. کمبود این ویتامین می تواند منجر به اسپاسم عضلانی، بدخلقی و افسردگی شود.
  • تریپتوفان یک آمینو اسید ضروری است که در تولید سروتونین، انتقال دهنده عصبی که درد را کاهش می دهد و الگوی خواب و خلق و خو را تنظیم می کند، نقش دارد.
    ناکافی بودن تولید و انتقال سروتونین در مغز می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود.
  1. کلسترول را کاهش دهید

  • دانه کنجد سیاه در کاهش سطح کلسترول مفید است. آنها حاوی دو ماده به نام سزامین و سزامولین هستند که به گروهی از الیاف به نام لیگنان تعلق دارند. لیگنان ها دارای اثر کاهش دهنده کلسترول هستند زیرا سرشار از فیبر غذایی هستند.
  • دانه کنجد سیاه همچنین حاوی ترکیبات گیاهی به نام فیتوسترول است که ساختاری مشابه کلسترول دارد. مصرف آنها نه تنها سطح کلسترول خون را کاهش می دهد، بلکه خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را نیز کاهش می دهد.
  • دانه‌های کنجد دارای بالاترین فیتوسترول در بین تمام دانه‌ها و آجیل‌ها هستند.
  1. سلامت چشم

  • طبق طب سنتی چینی، بین اندام های داخلی و قسمت های خارجی مانند چشم و کبد رابطه قوی وجود دارد
  • کبد، خون را ذخیره می کند و از آنجایی که شاخه خاصی از کانال کبد به سمت چشم می رود، کبد نیز می تواند خون را به چشم ها بفرستد تا از عملکرد آنها پشتیبانی کند.
  • دانه کنجد سیاه برای کبد مفید است زیرا خون کبد را افزایش می دهد و در نتیجه چشم را تغذیه می کند. اثرات درمانی آنها به درمان تاری دید و خسته و خشکی چشم کمک می کند.
  1. اندام ها را تغذیه کنید

دانه‌های کنجد سیاه باعث افزایش انرژی، تغذیه مغز و کند کردن پیری می‌شوند. مصرف منظم دانه کنجد سیاه می تواند به کاهش علائم کمردرد، مفاصل دردناک یا سفت و سفت و ضعف در مفاصل کمک کند.

 

  1. کاهش فشار خون

امروزه فشار خون بالا یک مشکل بهداشتی رایج در بین زنان و مردان در گروه های سنی مختلف است. مطالعات نشان داده اند که استفاده از این روغن می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. منیزیم موجود در این روغن به کاهش فشار خون کمک می کند.
طیف گسترده ای از مواد معدنی و ویتامین های موجود در این روغن به تقویت ایمنی شما کمک می کند. آنتی اکسیدان ها و این مواد مغذی به بدن کمک می کنند تا با عناصر سرطان زا به روشی بهتر مبارزه کند.
فیتات های موجود در این دانه ها به دلیل خاصیت پیشگیری از سرطان نیز شناخته شده اند.

 

  1. اثرات ضد التهابی

استفاده از روغن دانه کنجد سیاه چه به صورت موضعی و چه از طریق مصرف می تواند به کاهش بیماری ها و شرایط ناشی از التهاب کمک کند.
مقدار بالای مس موجود در این روغن به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا با التهاب ناشی از شرایطی که مفاصل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بهتر مقابله کنند.

 

نمونه دستگاه های شرکت سپاهان کلد پرسینگ: